WORM SOUNDART PRODUCTIONS 2023

WORM regularly gives assignments to soundartists that either do a residency at the Sound Studio WORM or make a piece at home (or whereever). It is then broadcasted at WORM’s own shed called (don’t get surprised) RadioWorm but also on the national Concertzender, the Dr Klangendum broadcast. 

So we made this list for ye, and if you click the links you can listen back to what we made in 2023. Have fun  <Z

Lieuwe Anthonie Zelle they/them. 06-03-1956 The Hague. Originally a toy salesman working with model-railroad trains and so on. Back then you had to have a diploma to sell toys or to be a shop-manger, you know. We are Mata Hari we are the eye we are Mar greet Zelle. Now Listen to my sound and music or what I call a sound-experience. Listen here: My complex me & brain.

Demetrio Cecchitelli is a musician, multi-instrumentalist, improviser, composer and research artist. Demetrio says he “added other recordings to the main one structured as 15′, so it’s developing for a half of material produced during these days and second half with archive and forthcoming material – like for the Grigio release that will see the light end of the year for fine tape label from France Fal. The performance I’m working on, and also the radio-appearing x the residency work is called IMAGERY ARCHIVE.” Listen Here: Een special met Demetrio Cecchitelli.

Iso Otoya is a musical artist and cultural manager from Perú based in Europe, co-founder of RETAMA (first female collective of contemporary composers in Perú) and SERES EXTRAÑOS, interdisciplinary duet based in Barcelona. Currently she is working on her second album as songwriter and in other multidisciplinary collaborations and projects. Listen here: Very (very very) recent work.

Antrianna Moutoula repeats the same format: a table, a laptop, a projector, and a woman who talks and writes nonstop. In Much (scored out) love, A. her starting point is a series of letters from her family archive, the correspondence of two Greek women with their partners in exile, between 1958 and 1971. The result is an overload of words, thoughts, quotes, memories, transcriptions, and citations, all seeking their own linearity. The performance was developed during Moutoula’s residency in the Creative Lab of CCA Glasgow, a partnership between radio WORM and Radiophrenia Glasgow. This is the recording of the live-to-air performance during Radiophrenia in August 2023. Listen here: Much (scored out) love, A.

Jim Colquhoun & Jamie McNeill found themselves locked in an airless cellar in Rotterdam for what seemed like an eternity. Surrounded by a bewildering array of vintage synths that neither artist had any idea how to switch on never mind play and as their incessant bickering lurched ever closer to the daily fistfight Colquhoun babbled gibberish into a broken cassette recorder whilst McNeill attempted to electrolyse his frontal lobe and not for the last time. Produced as part of a co-commissioning residency exchange with WORM, Rotterdam. Listen here: Radiofonische projecten van Jim Colquhoun & Jamie McNeill en Trashkot.

Guido Spring en Igor Wakhevitch. De sonische diversiteit van deze havenstad staat centraal. Geluiden van de zee en het strand van oud-schaatskampioen Kees Verkerk vermengen zich met het geluid van plonzende kinderen in het park. Met poëzie van Max Niematz en de Noorse dichter Henrik Wergeland, en het verhaal van de tweede wereldoorlog in Kristiansand. En een bijzonder pianostuk van de Nederlandse componist Konrad Boehmer. Listen here: Radiofonische projecten van Guido Spring en Igor Wakhevitch.

Gustavo Costa. Een geluidsstuk, door het Sonoscopia collectief uit Porto, die in mei van dit jaar een residency deden in Worm en daar bijzonder actief waren met een optreden plus het maken van dit stuk. Over Sonoscopia; (de onbegrijpelijkheid danken we aan de google vertaling van Portugees naar NL, maar met een beetje goede wil valt er toch wel een ei van te bakken). Een sonoscopie gaat ervan uit dat het een reflex- en creatief-gevoel is, naast een samenloop van verschillende penformaten en de actor gaat ervan uit dat dit uw belangrijkste principes zijn. Al heel lang is het een feit dat we een beroep kunnen doen op verschillende artiesten die met elkaar samenwerken op het gebied van experimentele muziek, improvisatie en elektro-akoestiek met nieuwe ideeën en het ontwikkelen van consistente, fysieke en menselijke vaardigheden. Crediteuren die dit doen, zijn niet zo’n kritisch collectief als Sonoscopia, maar het is mogelijk dat de logica van de enquadramento op de lokale en nationale markt een bevestiging is van de internationale rede van de Criadores. Listen here: Vazio sobre cinco lugares extended door Sonoscopia.

Panos Ghikas & Yannis Patoukas were invited to perform live as part of an Expanded Radio broadcast and to engage in a creative residency at the WORM sound studio. Their final one-hour radio piece is a blend of shorter studio compositions that the two musicians crafted. They manipulated recorded material derived from both their live broadcasted performance and studio sessions. The piece was driven by spontaneous ideas that emerged during their live performance and their improvisational approach in the studio. Listen here: Projected selfs: Panos Ghikas & Yannis Patoukas Residency at WORM studio.

Roel & Reinhold. TRAFO bestaat uit vier stukken, die zijn voortgekomen uit opnames, gemaakt door Reinhold Bogaard in en om een monumentaal transformatorhuisje in de Ooijpolder bij Nijmegen. De opnames zijn gemaakt met verschillende (contact)microfoons, waardoor het palet aan klanken nogal verschilt, van onduidelijk gestommel en geluiden uit de omgeving tot en met de ruisen en pulseren van radiogolven. Deze opnames zijn het vertrekpunt, ze zijn getransformeerd en aangevuld met klanken uit vergelijkbare spectra en samengekneed tot geluidsbeelden. Deze beelden geven een (vertekend) beeld, een impressie van het transformatorhuisje en zijn omgeving en van mogelijke handelingen die daar zijn verricht. In de stukken komen sommige geluiden herhaaldelijk terug, als een soort thema of refrein, maar telkens in een andere vorm en context en daarmee dus getransformeerd. Dit benadrukt de complexiteit en de rijkdom van de opnames en geeft een idee van de mogelijkheden die erin besloten liggen. Uiteraard is er daarnaast nog de mogelijkheid van een estethische beleving voor de luisteraar, dat mag ook. Listen here: TRAFO.

Jake Caleb found the grief caused by his father’s death difficult to translate into words with large parts of it remaining unspoken. Following the easing of restrictions he perceived a silence surrounding the pandemic, encountering a public unwillingness to acknowledge its events within the collective memory. While unearthing his family’s complex relationship to their Indian ancestry, Caleb saw similarities in the way particular narratives are silenced or forgotten. Both his father’s death and his family’s migration story seemed conditioned by societal notions dictating what can and can’t be spoken publicly. However, when given the space to discuss both grief and assimilation, he came across a lack of words to adequately describe them. In this paradoxical situation, he found himself questioning the difference between what is left unsaid and what is beyond words.A passage is an audio work by artist Jake Caleb investigating the suppression of certain narratives within society, especially those pertaining to migration and grief. The work follows a ‘pilgrimage’ the artist made earlier this year to Allahabad, India to trace the history of his ancestor, a priest of Indian descent. This journey was sparked by the death of the artist’s father due to Covid-19 in 2021. Listen here: Two Pieces, one from Worm production and a radia show.