We asked Lukas Simonis about the reopening party for WORM Sound Studios on 3rd July 2018. (English is below)
WORM: Opening van de WORM studio, wat willen jullie daarmee bereiken?
(geiiritteerd) “Wat willen jullie daarmee bereiken… ?” waar slaat dat nou weer op?
De WORM studio is toch al open sinds 2005? Hoeveel muzikanten en geluidskunstenaars hebben er sindsdien niet gewerkt?
Erg veel. Maar dat is het niet ons punt…
Wat is jullie punt?
Begin vorig jaar is bijna de volledige ‘oude’ worm studio naar Den Bosch verhuist… En zijn we begonnen met het opbouwen van de oude studio met nieuwe inhoud… Dat is behoorlijk goed gelukt… We hebben inmiddels twee studio’s beschikbaar met bijzondere oude troep….
Ouwe troep? Praat je zo over je eigen spullen? Het schijnt dat er een heel arsenaal aan vintage synths, effecten en rhythm machines in de ene studio staat, en de kleine studio omgebouwd is tot een pre-synth modular lab…
Is dit een vraag of een publiciteitspraatje? Natuurlijk bedoel ik met ouwe troep zoiets als ‘ongehoord zeldzame electronische vintage apparatuur’ ….
En waarom precies moeten muzikanten, producers en geluidskunstenaars gebruik maken van de Worm studio?
Waarom ? Voor mijn part blijven ze weg. We vinden het zelf veel te leuk om in de studio te werken. Het is een soort speelplaats, geschikt voor allerlei artistieke processen… van het verzamelen van sounds tot het componeren van allerlei soorten muziek tot het maken van radiostukken en alles daartussen en daarbuiten… Oh nu was ik even te enthousiast… Blijf maar lekker thuis mensen, met je Ableton samples kom je ook een heel eind…
Dit is geen vraag maar ik zeg het toch maar even; de twee WORM studio’s zijn beschikbaar voor iedereen doe professioneel genoeg is om met de apparatuur om te gaan. We vragen een klein bedrag voor studiogebruik, voor commerciele en ondersteunde projecten wat meer. Het is ook mogelijk om een abonnement te nemen, enerzijds om de studio in haar voortbestaan te steunen, anderzijds zitten er natuurlijk ook wat voordeeltjes aan vast (oa. studiotijd tegen een gereduceerd tarief).
Dit is geen antwoord mensen, maar ik zeg het toch maar even ; dinsdag 3 juli doen we dus een informele opening, iedereen is welkom, we zullen urenlange speeches houden en tussendoor van het gebliep en geblubber mogen genieten dat mensen als Dennis Verschoor, Anne Wellmer, Rienier van Houdt (op de Optigan!) en Joker Nies gaan voortbrengen…En we zullen wat flessen goedkope zure wijn inslaan, gratis te consumeren… geen enkele reden om niet te komen dus…
So: a reopening of the WORM studio, what do you want to achieve with this?
(Irritated) “What do you want to achieve with this…?” What do you mean?
Well, the WORM studio has been open since 2005? How many musicians and sound artists have not worked since then?
Loads. But that’s not our point …
What is your point then?
At the beginning of last year virtually the entire ‘old’ WORM studio moved to Den Bosch. And we started building the old studio with new content. That’s gone pretty well. Now we have two studios available with loads of special old junk.
Old junk? Are you talking about your own stuff? It seems that there is a whole arsenal of vintage synths, effects and rhythm machines in one studio, and the small studio has been converted into a pre-synth modular lab…
Is this a question or a publicity scam? Of course I mean something like ‘unheard of rare electronic vintage equipment’ when I say old junk.
Why should musicians, producers and sound artists use the WORM studio?
Why should they? They can stay well away if you ask me. We have much too fun working in the studio. It is a kind of playground, suitable for all kinds of artistic processes. From collecting sounds to composing all kinds of music to making radio pieces and everything in between and beyond. [Pauses]. Maybe I was a little too enthusiastic just then. It’s better to stay at home good people, you can probably do loads more with your Ableton sampling.
This is not a question, but I’ll say it anyway; the two WORM studios are available for anyone who is professional enough to handle the equipment. WORM asks a small amount for studio use, and a little bit more for commercial or subsidised projects It is also possible to take out a subscription, on the one hand to help the studio survive, plus you get the advantage of reduced rate studio time (among other things).
Well, this is not an answer back, but I will say it anyway; On Tuesday, July 3, we are having an informal opening, everyone is welcome, we will give speeches for hours and in between we will be able to enjoy the electronic squeaks and blurts from people like Dennis Verschoor, Anne Wellmer, Rienier van Houdt (on the Optigan!) and Joker Nies. And we’ll bring some bottles of cheap, gut-rotting wine that you can neck for free. No reason not to come then!