Dit is een ode aan jullie. We zeggen soms wel eens dat we de beste bezoekers ter wereld hebben. Ze zijn nieuwsgierig, betrokken en goed geïnformeerd. Het doet ons als organisatoren elk jaar goed dat ze een blind vertrouwen hebben in het onbekende, zich laten verrassen door kunst van nu en daar vanuit hun betrokkenheid ook een sterke mening over hebben.
Maar we blijven ook kritisch over hoe wij ons tot ons publiek verhouden. Want we gebruiken jullie te weinig. In de beste zin van het woord.
Dat willen we veranderen. Daarom startten we O. Lab, waarin we nadrukkelijk de dialoog met het publiek opzoeken. O. Lab is de kraamkamer van muziektheater van morgen. Het is bijvoorbeeld Lullaby, een nieuwe opera voor sopraan, altviool en electronics. Muziek is gecomponeerd door de Grammy-genomineerde Kamala Sankaram en de librettist Guillermo Calderon (Sundance World Cinema Jury Prize for Drama, Filmfestival Berlijn Zilveren Beer, Golden Globe nominatie) en geregisseerd door Sjaron Minailo die onder meer producties heeft gedaan voor het Holland Festival, Opera de la Monnaie.
Laura Bohn was nog onzeker of ze het werk kon presenteren. Misschien moeten delen nog worden gespeeld van bladmuziek. Tegelijkertijd is ze al zo lang met het werk bezig, dat ze op zoek was naar een plek waar het publiek toch een keer kon komen kijken. Hun vertrouwen in het werk van Sankaram, een van de meest spannende New Yorkse componisten, is torenhoog. Maar hoe zal het publiek reageren? Vooral omdat de makers elkaar door Corona de afgelopen tijd uitsluitend per Zoom gesproken hebben is het extra spannend. Daarom hebben we jullie nodig binnen O. Lab.
Een kijkje in de repetitieruimtes van theatermakers is normaal voorbehouden aan een select gezelschap. O. Lab zet de deuren open. Makers als Laura presenteren works-in-progress en laten prototypes zien van voorstellingen. Bezoekers kunnen hun waardevolle mening hierover delen met de kunstenaars. O. Lab in WORM is één grote creative space en jij zit op de eerste rij van het maakproces. Dit doen we met een reden.
Het maakproces binnen opera en muziektheater is meestal heel industrieel vormgegeven. Jaren van te voren wordt een plan ontwikkeld. Langzaam wordt het uitgevoerd door een groot team. Bij de première kan het publiek pas reageren. Door te klappen. Of boe te roepen. Met een beetje geluk delen nog een paar bezoekers hun mening op social media, of is er een nagesprek. En dat is het dan.
Wij geloven erin dat opera en muziektheater bij uitstek onderdelen van sociale processen zijn. Verhalen met muziek, beeld en tekst werden al lang verteld voordat operahuizen, theaters en concertzalen ontwikkeld werden. Een ander voorbeeld hiervan is Dreaming Clouds van de jonge componist Alex Ho. In 2023 zal de Kantonese opera in een grote internationale co-productie voor de grote zaal worden gebracht. Maar Alex wil nu al een kleine schets delen, om van jullie te weten of hij op de goede weg is. Wij zagen schetsen, en zijn ontzettend onder de indruk. Het is zowel muzikaal als beeldend een ontzettend spannende voorstelling, waarbij met een moderne blik naar Kantonees erfgoed wordt gekeken. Kom ook kijken. Hopelijk worden jullie net zo enthousiast.